Vi har mange års erfaring med Rodbehandlinger - Tandlæge Frederiksberg

Vi har mange års erfaring med Rodbehandlinger

Hvis der er gået betændelse i en nerve, er en rodbehandling den eneste løsning. Hvis man ikke får behandlet en betændt nerve, kan det udvikle sig til en rodspidsbetændelse og ende ud med en smertefuld tandbyld.

En rodbehandling kan være nødvendig…

• Når bakterier, på grund af et hul i tanden, er kommet ned i nerven og giver betændelse.
  • Hvis tanden har fået et så hårdt slag at nerven er død.
  • På tænder hvor nerven har taget skade og er død, på grund af der tidligere er blevet lavet en stor fyldning.

Hvis du har rodbetændelse kan symptomerne være:

• Tandpine
  • Det gør ondt når man tygger
  • En dunkende, vedvarende smerte
  • Tanden begynder at bliver mørk
  • Man får en tandbyld
  • Det gør ondt når man synker
  • Man har dårlig smag i munden

Nogle har rodbetændelse uden smerter. Disse betændelser kan blive opdaget ved et besøg hos din tandlæge. Der kan tandlægen se betændelsen ved at tage et røntgenbillede, banke let på tanden eller måle om der er liv i nerven.

Hvordan foregår en rodbehandling?

Vi begynder altid behandlingen ved at lægge en lokalbedøvelse, så behandlingen er smertefri.

Tandlægen starter med at rense rodkanalerne med en lille rodfil, derefter bliver hullet fyldt op med plastikfyldning. Vores behandling er hurtig og effektiv, da vi bruger den nyeste teknik inden for rodbehandling.

Det er ikke altid at en rodbehandling kan færdigøres på et besøg. Hvis man har en rodspidsbetændelse, kræver det at rodkanalerne yderligere desinficeres.

Efter rodbehandlingen

Efter rodbehandlingen kan man opleve lette smerter i tanden, de vil dog forsvinde efter et par dage. Forsvinder de ikke skal du kontakte din tandlæge.

En rodbehandling kan svække tanden. Det kan derfor nogle gange være nødvendigt, at forsyne tanden med en krone, for at undgå at den flækker. Tanden kan også ændre farve når nerven er død, men hvis forskellen er for stor, kan dette rettes op med en tandblegning.