Har du huller i tænderne(caries)? Lad os hjælpe dig

Har du Caries? Lad os hjælpe dig i dag

Caries – eller huller i tænderne – som det også kaldes, er en af de mest almindelige tandsygdomme. I dag er den heldigvis ikke ligeså almindelig som førhen pga. forbedret mundhygiejne, bedre behandlingsmuligheder og flourtandpasta.

For at der opstår caries, er der to ting som skal være til stede. Det er bakterier og sukker. Der vil altid være bakterier i munden, men fjernes de ikke dagligt, vil der opstå plak på tændernes overflade. Disse bakterier vil udskille syre når de optager sukker, derved opstår huller i tænderne.

Dårlig mundhygiejne og store mængder sukkerholdige føde- eller drikkevarer, vil derfor øge risikoen for caries.

Symptomer på caries

Det er ikke altid at caries giver symptomer. Ved større cariesangreb, vil man typisk kunne mærke det i form af isninger, jag eller let tandpine, når man indtager varmt eller koldt. Hvis cariesangrebet går rigtig dybt, vil man kunne opleve en permanent tandpine samt en dårlig smag i munden. Caries vil også kunne mærkes som et fysisk hul, hvor madrester kan sidde fast.

Hvordan forebygger man Caries?

Caries kan forebygges ved hjælp af god mundhygiejne. Det vil sige daglig rengøring af dine tænder – både morgen og aften. Brug også tandtråd til at holde det rent mellem tænderne, og husk på at, jævnligt kontrol hos din tandlæge, vil gøre at caries kan opdages i god tid.

Hvordan behandles caries?

Alt afhængig af hvor stort cariesangrebet er, foretages forskellige former for behandling.

Hvis cariesangrebet blot er overfladisk og dermed befinder sig på den yderste del af tandens emalje, vil det blive behandlet med flour og god mundhygiejne hjemme. Det betyder korrekt brug af tandtråd og tandbørtsning.

Er cariesangrebet større, er tandlægen typisk nød til at fjerne caries ved at bore det syge tandvæv væk og erstatte det med en fyldning – typisk plastfyldning.

Er hullet nået helt ned til nerven, er man nød til at foretage en rodbehandling.